Historia Marki rozpoczęła się w 1906r., gdy Alexandre Darracq wraz z Ugo Stellą, mediolańskim arystokratą założyli fabrykę samochodów.
Auta na licencji Darracqa były produkowane jedynie przez dwa lata. Głównie z kłopotów finansowych współpraca zakończyła się po dwóch latach. Stella wspólnie z grupą przedsiębiorców z Lmbardii wykupił firmę. Wtedy tez zmieniona została nazwa firmy z Societa Italiana Automobili na Anonima Lombarda Fabrica Automobili (w skrócie ALFA).
Pierwsze pojazdy stworzone pod nowym szyldem powstały w 1910 roku. Były to modele 12 HP i 24 HP (nazwane tak od mocy silnika) zaprojektowane przez Giuseppe Merosiego. ALFA szybko zaangażowała się w rywalizację sportową. W kwietniu 1911 roku model 12/15 HP wystartował w Criterium di Regolarita w Modenie. Miesiąc później dwie usportowione 24 HP Corsa wzięły udział w wyścigu Targa Florio.
Pierwszym prawdziwym sportowym pojazdem marki było auto 40/60 HP. Jego sześciolitrowy silnik OHV miał zawory sterowane popychaczami przez dwa wałki rozrządu w kadłubie. Samochód zają pierwsze miejsce w swojej kategorii w rajdzie Parma-Bercetto (1913), a w latach 1920-1921 wygrywał wyścigi na torze Mugello.
Rozwój firmy wstrzymała pierwsza wojna światowa. W 1915 przed likwidacją uratował przedsiębiorca kolejowy Nicola Romeo. To właśnie od jego nazwiska pochodzi drugi człon nazwy włoskiej marki. Zanim nastąpiła zmiana tej nazwy ALFA produkowała sprzęt woskowy. W 1919 r. Romeo wznowił wytwarzanie samochodów. Po dziewięciu latach kontrakt z armią wygasł i firmę przejął włoski rząd. Z firmy odszedł jednak Romeo, a potem Instytut Odbudowy Przemysłu ogłosił wycofanie się AR z rywalizacji sportowej.
Tuż przed wybuchem II wojny światowej zaprezentowany został model 158 określony jako Alfetta. Debiut w Livorno miał swą kontynuację po zakończeniu II wojny, kiedy 158 zdobyła pierwszy tytuł mistrzowski F1 w roku 1950.
Pierwszym modelem produkowanym po wojnie był 6C 2500 w sportowej wersji.
W 1950 roku, dzięki dotacji w ramach planu Marshalla ruszyły prace nad słynnym sedanem 1900.
Kolejnymi sukcesem firmy okazały się Giulietta, pierwszy samochód AR z pełną nazwą zastępującą kolejne inicjały oraz Giulia.
Wraz z końcem lat 60. nasilają się problemy finansowe i firma zaczyna przynosić ogromne straty. W końcu w 1986 roku, przetarg na kupno Alfy Romeo wygrał koncern Fiat, a trzy lata później powstała grupa Alfa Lancia Spa. Pierwszym autem wprowadzonym do sprzedaży pod nadzorem nowego właściciela był model 164 zaprojektowany przez Pininfarinę.
Coraz mocniejszą pozycję marki ugruntowały również takie modele, jak 156 i 147 zdobywające pierwsze w historii marki tytuły samochodu roku (odpowiednio w 1998 i 2001roku).
Logo firmy to okrągła tarcza, podzielona pionowo na dwa półkoliste pola i oznaczona pierścieniem w kolorze niebieskim. W 1910 umieszczono napis ALFA MILANO oraz węzły w kształcie ósemek. Po obu stronach znajdują się elementy herbu Mediolanu i Lombardii – w lewym czerwony krzyż w polu białym, w prawym zielony, ukoronowany wąż na jasnoniebieskim tle połykający Saracena. Po przejęciu firmy przez Nicolasa Romeo napis na otoku zmieniono na Alfa Romeo. W 1925 roku tarczę dodatkowo obwiedziono srebrnym wieńcem laurowym. Gdy ustrój Włoch zmienił się na republikański z otoku usunięto węzły dynastii sabaudzkiej, a w 1972 r. zniknął także napis Milano. W1981 roku zrezygnowano również z wieńca.
1910 –powstaje Anonima Lombarda Fabbrica oraz pierwszy model 24 HP
1913 –debiutuje Alfa 40-60 HP
1914 –Alfa Grand Prix
1915 –przedsiębiorstwem zaczął kierować Nicola Romeo
1922 –Alfa Romeo RL
1925 –Alfa Romeo P2
1937-Alfa Romeo 6C 1500
1932-właścicielem marki staje się Instytut Odbudowy Przemysłu
1931 –Alfa Romeo Type A
1938 –Alfa Romeo 158
1947 –Alfa Romeo „ Freccia d’oro”
1950 –Alfa Romeo 1900
1950-model 158/159 Alfetta zdobywa mistrzostwo w wyścigach Formuły 1 dwa lata z rzędu
1954-Alfa Romeo Giulietta
1960 –rusza produkcja masowa
1962 –Alfa Romeo Giulia
1966-Alfa Romeo Spider “Duetto”
1971 –Alfa Romeo Alfasud
1983 –Alfa Romeo 33
1985 –Alfa Romeo 75
1986 –Alfa Romeo sprzedana koncernowi FIAT
1987 –Alfa Romeo 164
1992-Alfa Romeo 155
1997 –Alfa Romeo 156
2000-Alfa Romeo 147
2008-Alfa Romeo MiTo
2011-Alfa Romeo 4C
2016 –Alfa Romeo Stelvio
Zobacz naszą stronę Alfa Romeo: http://www.alfaromeogdynia.pl