Historia Marki rozpoczęła się w 1906r., gdy Alexandre Darracq wraz z Ugo Stellą, mediolańskim arystokratą założyli fabrykę samochodów.

Auta na licencji Darracqa były produkowane jedynie przez dwa lata. Głównie z kłopotów finansowych współpraca zakończyła się po dwóch latach. Stella wspólnie z grupą przedsiębiorców z Lmbardii wykupił firmę. Wtedy tez zmieniona została nazwa firmy z Societa Italiana Automobili na Anonima Lombarda Fabrica Automobili (w skrócie ALFA). 

Alexandre Darracq i Ugo Stella

Pierwsze modele


Pierwsze pojazdy stworzone pod nowym szyldem powstały w 1910 roku. Były to modele 12 HP i 24 HP (nazwane tak od mocy silnika) zaprojektowane przez Giuseppe Merosiego. ALFA szybko zaangażowała się w rywalizację sportową. W kwietniu 1911 roku model 12/15 HP wystartował w Criterium di Regolarita w Modenie. Miesiąc później dwie usportowione 24 HP Corsa wzięły udział w wyścigu Targa Florio. 

Alfa Romeo 12 HP
Alfa Romeo 15 HP
Alfa Romeo 24 HP

Pierwszym prawdziwym sportowym pojazdem marki było auto 40/60 HP. Jego sześciolitrowy silnik OHV miał zawory sterowane popychaczami przez dwa wałki rozrządu w kadłubie. Samochód zają pierwsze miejsce w swojej kategorii w rajdzie Parma-Bercetto (1913), a w latach 1920-1921 wygrywał wyścigi na torze Mugello. 

Alfa Romeo 40/60 HP

Rozwój firmy wstrzymała pierwsza wojna światowa. W 1915 przed likwidacją uratował przedsiębiorca kolejowy Nicola Romeo. To właśnie od jego nazwiska pochodzi drugi człon nazwy włoskiej marki. Zanim nastąpiła zmiana tej nazwy ALFA produkowała sprzęt woskowy. W 1919 r. Romeo wznowił wytwarzanie samochodów. Po dziewięciu latach kontrakt z armią wygasł i firmę przejął włoski rząd. Z firmy odszedł jednak Romeo, a potem Instytut Odbudowy Przemysłu ogłosił wycofanie się AR z rywalizacji sportowej.

Tuż przed wybuchem II wojny światowej zaprezentowany został model 158 określony jako Alfetta. Debiut w Livorno miał swą kontynuację po zakończeniu II wojny, kiedy 158 zdobyła pierwszy tytuł mistrzowski F1 w roku 1950. 

Alfa Romeo Alfetta

Czasy powojenne

Pierwszym modelem produkowanym po wojnie był 6C 2500 w sportowej wersji.

Alfa Romeo 6C 2500

W 1950 roku, dzięki dotacji w ramach planu Marshalla ruszyły prace nad słynnym sedanem 1900.

Alfa Romeo 1900

Kolejnymi sukcesem firmy okazały się Giulietta, pierwszy samochód AR z pełną nazwą zastępującą kolejne inicjały oraz Giulia.

Alfa Romeo Giulietta
Alfa Romeo Giulia

Wraz z końcem lat 60. nasilają się problemy finansowe i firma zaczyna przynosić ogromne straty. W końcu w  1986 roku, przetarg na kupno Alfy Romeo wygrał koncern Fiat, a trzy lata później powstała grupa Alfa Lancia Spa. Pierwszym autem wprowadzonym do sprzedaży pod nadzorem nowego właściciela był model 164 zaprojektowany przez Pininfarinę.

Alfa Romeo 164

Coraz mocniejszą pozycję marki ugruntowały również takie modele, jak 156 i 147 zdobywające pierwsze w historii marki tytuły samochodu roku (odpowiednio w 1998 i 2001roku). 

Alfa Romeo 156
Alfa Romeo 147

Logo firmy


Logo firmy to okrągła tarcza, podzielona pionowo na dwa półkoliste pola i oznaczona pierścieniem w kolorze niebieskim. W 1910 umieszczono napis ALFA MILANO oraz węzły w kształcie ósemek. Po obu stronach znajdują się elementy herbu Mediolanu i Lombardii – w lewym czerwony krzyż w polu białym, w prawym zielony, ukoronowany wąż na jasnoniebieskim tle połykający Saracena. Po przejęciu firmy przez Nicolasa Romeo napis na otoku zmieniono na Alfa Romeo. W 1925 roku tarczę dodatkowo obwiedziono srebrnym wieńcem laurowym. Gdy ustrój Włoch zmienił się na republikański z otoku usunięto węzły dynastii sabaudzkiej, a w 1972 r. zniknął także napis Milano. W1981 roku zrezygnowano również z wieńca.  

Logo na przestrzeni lat

Najważniejsze daty:

1910 –powstaje Anonima Lombarda Fabbrica oraz pierwszy model 24 HP 

1913 –debiutuje Alfa 40-60 HP 

1914 –Alfa Grand Prix 

1915 –przedsiębiorstwem zaczął kierować Nicola Romeo 

1922 –Alfa Romeo RL 

1925 –Alfa Romeo P2 

1937-Alfa Romeo 6C 1500 

1932-właścicielem marki staje się Instytut Odbudowy Przemysłu 

1931 –Alfa Romeo Type A 

1938 –Alfa Romeo 158 

1947 –Alfa Romeo „ Freccia d’oro” 

1950 –Alfa Romeo 1900 

1950-model 158/159 Alfetta zdobywa mistrzostwo  w wyścigach Formuły 1 dwa lata z rzędu 

1954-Alfa Romeo Giulietta 

1960 –rusza produkcja masowa 

1962 –Alfa Romeo Giulia 

1966-Alfa Romeo Spider “Duetto” 

1971 –Alfa Romeo Alfasud 

1983 –Alfa Romeo 33 

1985 –Alfa Romeo 75 

1986 –Alfa Romeo sprzedana koncernowi FIAT

1987 –Alfa Romeo 164 

1992-Alfa Romeo 155 

1997 –Alfa Romeo 156 

2000-Alfa Romeo 147 

2008-Alfa Romeo MiTo 

2011-Alfa Romeo 4C 

2016 –Alfa Romeo Stelvio