Bezdyskusyjnie Fiata 500 jest samochodem kultowym na naszym kontynencie. Właściwie od samego początku cieszył się ogromną popularnością. Grono jego fanów stale rośnie, a gama modelowa poszerza się. Samochód nawet na rynku wtórnym nie traci na wartości, co jest najlepszym potwierdzeniem jego wyjątkowości. Fiat od lat podążał za potrzebami swoich klientów, dlatego każde kolejne wersje „pięćsetki” były odpowiedzią na zapotrzebowanie rynku. Również teraz, kiedy wszystko skupia się na ochronie środowiska Fiat zaprezentował w pełni zelektryfikowany model 500. Od tej pory wszystkie modele debiutujące na rynku będą elektryczne.
4 lipca 1957 roku swoją premierę miał Fiat 500, czyli następca modelu Topolino produkowanego w latach 1936 – 1955. Było to miejskie auto, które zmotoryzowało Włochy. Za stworzenie tego kultowego pojazdu odpowiedzialny jest Dante Giacosa, który w wieku 22 lat, zaraz po ukończeniu studiów w zakresie inżynierii mechanicznej zatrudnił się w Fabbrica Italiana Automobili Torino. Jak dobrze wiemy auto zdobyło rzeszę fanów. Przede wszystkim samochód był ekonomiczny, mało palił, mieścił się w bardzo wąskich włoskich uliczkach. Po otwarciu dachu można było przewieźć nim nawet duże i niekształtne przedmioty. Pod maską znajdowała się jednostka napędowa o pojemności 479 CC i 13 KM, ale już po 3 miesiącach zmieniona na 500cc i 15 KM. Ten 2-cylindrowy silnik chłodzony był powietrzem i był bardzo prosty w utrzymaniu.
Z biegiem lat powstało zapotrzebowanie na nieco większe samochody. Z tego właśnie powodu w 1960 powstał model Giardiniera. Silnik miał identyczny jak w wersji klasycznej, tyle że obrócony został o 90 stopni w prawo. Wydłużono również rozstaw osi (płyta podłogowa dłuższa o 10cm), co zapewniło dodatkową przestrzeń dla bagażu i pasażerów z tyłu.
Rok po premierze Carlo Abarth zwiększył stopnień sprężania maleńkiego silniczka 479 cm3, dodał gaźnik Weber 26 IMB, zmodyfikował kolektor dolotowy i wydech. W efekcie podwoił moc, podnosząc ją do 26 KM. Wersja 27-konna z półkolistymi komorami spalania pobiła 6 światowych rekordów. Do 1965 r. „pięćsetki” Abartha wygrały w różnych wyścigach 900 razy.
Kolejną wersją legendy był Fiat 500F zaprezentowany w 1965 roku. Różnił się głównie drzwiami otwieranymi do przodku oraz silnikiem mocniejszym o 0,5 KM. Już 1968 roku powstała kolejna wersja tego kultowego modelu: 500 L, czyli Lusso. Na liście zmian znalazły się: regulacja siedzeń, nowa tapicera, wskaźnik paliwa z kontrolką rezerwy, elementy aluminiowe zastąpiono chromowanymi, dodatkowe pałąki na zderzakach.
Dla osób zainteresowanych bardziej sportową wersją powstał Fiat 500 Sport. W modelu tym silnik miał pojemność 499 CC i osiągał moc 21,5 KM.
W 1975 roku zakończono produkcję „Pięćsetek” z 3 432 226 sprzedanymi egzemplarzami.
Po 32 latach w 2007 roku z okazji 50 rocznicy istnienia modelu 500 wprowadzono do produkcji nową wersję pojazdu. Premiera produkcyjnej wersji pojazdu miała miejsce podczas targów motoryzacyjnych w Paryżu we wrześniu 2007. Światowa premiera pojazdu miała miejsce w nocy z 4 na 5 lipca w Turynie. Produkcja pojazdu rozpoczęła się w maju 2007 w tyskich zakładach Fiat Auto Poland. W 2014 roku samochód przeszedł modernizację. Analogowe zegary zastąpiono w wersjach Lounge oraz Cult 7-calowym wyświetlaczem TFT. Dodatkowo wprowadzono nową jednostkę napędową 0.9 TwinAir o mocy 105 KM, która może pracować w trybie Eco z mocą 95 KM. Zaledwie rok później auto przeszło face lifting. Przeprojektowano przednie reflektory, oraz atrapa chłodnicy, która wykończona została chromem w najwyższej wersji wyposażenia. Tyle światła równie zmieniły kształt. We wnętrzu zmieniono fotele, kierownicę, zegary TFT oraz deskę rozdzielczą.
Na początku 2020 roku debiutowała wersja hybrydowa. Pod maską tego modelu znajduje się 3-cylindrowy silnik 1.0 FireFly o mocy 70 KM z 6-biegową skrzynią manualną. Elektryczna jednostka (11 Ah) odzyskuje energię z hamowania i zwalniania. Następnie wykorzystuje ją na uruchomienie silnika w trybie Stop&Start i wspomaga silnik spalinowy podczas przyspieszania.
W marcu 2020 roku zaprezentowano najnowszy całkowicie zelektryfikowany model 500. Auto wyposażono w akumulator o pojemności 42 kWh oraz 118-konny silnik. Korzystając z ładowarek o stałym napięciu auto ładuję się do 80% w zaledwie 35 minut. Po naładowaniu do 100% można przejechać nawet 320 km.
Na koniec warto dodać, że choć obecna generacja Fiata 500 produkowana jest w Tychach, elektryk będzie wyjeżdżał z zakładu we włoskim Mirafiori.