Przyszłością dla światowej motoryzacji jest nieustanny rozwój w świecie elekryfikacji. Wymogi UE w kwestii spalin są konsekwentnie zaostrzane. Od początku 2020 roku wszystkie auta sprzedawane w Europie obowiązuje norma emisji Euro 6d-Temp. Najnowsza norma nakłada na producentów aut obowiązek sprzedaży modeli ze średnią emisją CO2 na poziomie 95 g CO2/km. Do 2050 Komisja Europejska chce całkowicie wyeliminować pojazdy z silnikami spalinowymi (Euro 7). Do 2030 wszystkie modele Forda będą zelektryfikowane.

Ford Hybrid

Co ciekawe, liczba miejsc w miastach, do których mają „wstęp” jedynie pojazdy elektryczne stale rośnie. Inżynierowie prześcigają się stale wprowadzając coraz nowsze i bardziej zaawansowane technologie.

Czym właściwie są samochody hybrydowe? Najprościej mówiąc, są to samochody napędzane dwoma silnikami: elektrycznym i spalinowym. A co ciekawe owe połączenie niejednokrotnie sprawia, że samochody mają lepsze osiągi niż tradycyjne samochody spalinowe.

Ale od początku. Rodzaje hybryd można podzielić na kilka kategorii:

Hybryda równoległa

Silnik spalinowy oraz elektryczny współpracują ze sobą. System lub użytkownik dobierają źródło napędu:

– jazda na silniku spalinowym jest wspomagana przez elektryczny

– jazda na samym silniku elektrycznym

– jazda na samym silniku spalinowym

Hybryda Szeregowa

Silnik spalinowy pełni tutaj jedynie rolę generatora prądu. Prąd ten jest dostarczany do silnika elektrycznego i dopiero on napędza koła. Jeżeli akumulatory, z których silnik elektryczny pobiera prąd są naładowane, silnik spalinowy nie pracuje.

Rozwiązanie to spotkamy w Transit/Tourneo Custom. Znajdziemy tutaj silnik 1.0 EcoBoost, który jest generatorem energii elektrycznej. Jednocześnie silnik nie musi być wcale wykorzystywany, ponieważ baterie mogą być ładowane z gniazdka.

rodzaje hybryd

Zdecydowana większość samochodów hybrydowych posiada bezstopniowe skrzynie biegów. Po pierwsze, najłatwiej jest sprzężyć ze sobą dwa rodzaje napędu. Po drugie, to właśnie ten rodzaj skrzyni jest efektywniejszy od odmian z kilkoma przełożeniami.

mHEV (miękka hybryda)

Można powiedzieć, że jest to wstęp do samochodów hybrydowych, ponieważ silnik elektryczny nie może tutaj napędzać pojazdu.
Główny zadaniem silnika elektrycznego jest wspieranie i odciążanie jednostki napędowej. Układ ten zastępuje alternator i rozrusznik, a także służy do zasilenia większości systemów wewnątrz samochodu (klimatyzacja, system multimedialny). Ponadto wspiera on silnik spalinowy przy niskich prędkościach.

Po pierwszych jazdach możemy zwrócić uwagę na inne działanie systemu Start&Stop. W momencie kiedy „wrzucimy” luz przy niskich prędkościach silnik spalinowy zostaje wyłączony.

Występuje w:

– Ford Puma/Fiesta/Focus 1.0 EcoBoost 155 KM

– Ford Kuga 2.0 EcoBlue 150 KM

– Ford Transit Custom 2.0 EcoBlue Hybrid 105, 130, 170 I 185 KM / Tourneo Custom 2.0 EcoBlue Hybrid 130 i 185 KM

– Ford Transit 2.0 EcoBlue Hybrid 130 I 170 KM

-Fiat 500 C 1.0 mHEV, 70 KM,

– Fiat Panda 1.0 mHEV, 70 KM

FHEV/HEV (klasyczna hybryda równoległa)

Najlepiej znane rozwiązanie technologii hybrydowej. Na naszym rynku oferowane od 2014/2015 roku w Mondeo Hybrid. Dla przypomnienia 2-litrowy silnik generuje 187 KM.

Silnik elektryczny i spalinowy współpracują ze sobą niezależnie od kierowcy. System sam dobiera, kiedy dany rodzaj napędu ma pracować. W przypadku naładowanych baterii możliwa jest jazda na samym silniku elektrycznym, jednak wymaga to delikatnego obchodzenia się z pedałem przyspieszenia. W Mondeo Hybrid rekordziści przejeżdżali ok. 12 kilometrów na prądzie.

Występuje w:

– Ford Mondeo Hybrid 2.0 187 KM

– Ford S-Max/Galaxy/Kuga 2.5 190 KM

PHEV (Plug-in Hybrid)

Zespół napędowy z możliwością ładowania samochodu z gniazdka. Wiąże się to z większymi bateriami, dzięki którym można pokonać dłuższą odległość na samym silniku elektrycznym. Zasięg w trybie jazdy bezemisyjnej może wynosić tutaj około 50-60 kilometrów. Ponadto, kierowca może sam dobrać tryb jazdy:

  1. Silnik spalinowy i elektryczny współpracują ze sobą
  2. Jazda w trybie bezemisyjnym
  3. Tryb ekonomiczny (uśpienie reakcji na pedał gaz oraz wykorzystanie potencjału silnika elektrycznego)
  4. Tryb sportowy (wykorzystanie mocy zespołu napędowego do jak najlepszych osiągów)

Występuję w:

– Ford Kuga 2.5 PHEV 225 KM

– Ford Explorer 3.0 V6 EcoBoost PHEV 457 KM (ciekawostka – brak CVT mamy tutaj 10-biegowy automat z modelu Mustang i Ranger)

– Ford Transit/Tourneo Custom PHEV

– Jeep Renegade 1.3 Turbo PHEV, 190 KM I 420 KM

– Jeep Compass 1.3 Turbo PHEV, 190 KM I 240 KM 

  • Jeep Wrangler 2.0 Turbo PHEV, 380 KM

BEV (w pełni elektryczny samochód)

Najbardziej ekologiczny wariant. Samochód posiada tylko i wyłącznie silnik elektryczny.  Zasięg takich samochodów zależy od pojemności akumulatorów. Cechują się wysoką dynamiką w trakcie przyspieszania i pracują bardzo cicho. Dzięki temu napęd elektryczny daje bardzo dobre osiągi przy niskich wymaganiach odnośnie sposobu montażu w samochodzie. Auto o tych samych rozmiarach zewnętrznych jak spalinowe może mieć znacznie więcej przestrzeni wewnątrz. 

Obecnie w naszym asortymencie grupy EURO-CAR znajdują się 4 w pełni elektryczne auta: Ford Mustang Mach-E oraz Ford E-Transit, Fiat E-Ducato, oraz Nowy Fiat 500.

rodzaje elektryfikacji

Ładowanie

Pierwsze na co musimy zwrócić uwagę to pojemność baterii. Każdy samochód ma inną pojemność, więc czas jej ładowania będzie się różnić znacząco.

 Jednak jest tu mały haczyk. Większa bateria ma możliwość ładowania z większą mocą. Dzięki takiemu zabiegowi czas ładowania nie różni się diametralnie, pomimo większej pojemności.

  •  1. Prąd zmienny  (AC) = Wolniejsze ładowanie.

Największa efektywność ładowania w przypadku podłączenia trójfazowego. Możliwość ładowanie do 22 kW.
Te rozwiązanie znajdziemy najczęściej w użytkowaniu prywatnym, czyli ścienne ładowarki (WallBox).

ładowanie samochodu z gniazdka
  • 2. Prąd stały (DC) = Szybsze ładowanie.

Stacje ładowania można spotkać przy głównych drogach krajowych lub w centrum miasta jako niezbędne rozwiązanie na szybkie ładowanie samochodu w trasie. Prędkość tutaj może sięgać 100/150 kW a nawet 350 kW na stacjach IONITY.   Aby móc ładować z mocą 350 kW, samochód także musi mieć możliwość ładowania z takimi parametrami.

Ford jest założycielem i udziałowcem stowarzyszenia IONITY, które stawia sobie za cel udostępnienie do 2020 roku 400 stacji szybkiego ładowania w najważniejszych europejskich lokalizacjach. Obecnie w Polsce nie ma stacji w ramach tego projektu, jednak w niedługim czasie mają się pojawić.