Ford E-Transit to w pełni elektryczny model najlepiej sprzedającego się samochodu dostawczego na świecie. Pojazd, który został stworzony do ciężkiej pracy, aby podnieść efektywność firm. W pełni elektryczny układ napędowy czy system Power Onboard to niektóre w opcji, które sprawią, że praca stanie się bardziej wydajna niż kiedykolwiek.

 Ford to lider sprzedaży pojazdów użytkowych na terenie Ameryki Północnej i Europy. Celem koncernu jest węglowa neutralność do roku 2050. Początkiem tego procesu było wprowadzenie Transita Custom Plug-In Hybrid i EcoBlue Hybrid. Zmiana ta będzie krokiem naprzód w kierunku obniżenia kosztów operacyjnych i nowych technologii opartych o komunikacji samochodów z siecią. Warto podkreślić fakt, że Ford produkuje samochody z rodziny Transit od 55 lat, a pojazdy użytkowe od 1905 roku.

E‑Transit, który zacznie pojawiać się u europejskich klientów na początku 2022 roku, jest częścią programu elektryfikacji, w który firma Ford zainwestuje w skali globalnej ponad 11,5 miliarda dolarów do 2022 roku. Nowy, w pełni elektryczny Mustang Mach-E będzie dostępny w europejskich salonach sprzedaży od początku przyszłego roku, a w pełni elektryczny F-150 zacznie pojawiać się u północnoamerykańskich dilerów w połowie 2022 roku.

Dzięki pojemności użytkowej akumulatora wynoszącej 67 kWh, E‑Transit oferuje zasięg jazdy do 350 km (szacowany w łączonym cyklu WLTP). Zasięg, który wystarczy codziennym potrzebom, wsparty sporą dodatkową pojemnością akumulatora, by uwzględnić zmiany w obciążeniu pojazdu i w warunkach pogodowych. Sprawia to, że samochód jest idealnym rozwiązaniem w środowisku miejskim, gdzie mamy do czynienia ze stałymi trasami przejazdu oraz punktami dostaw w obrębie wyznaczonych stref bezemisyjnej jazdy, bez konieczności ponoszenia przez właścicieli flot kosztów niepotrzebnej im nadmiernej pojemność akumulatora.

Tryby jazdy E‑Transita są dostosowane do jego elektrycznego układu napędowego. Specjalny tryb Eco może zapewnić do 8-10% obniżenia zużycia energii, jeśli E‑Transit porusza się bez ładunku, przy utrzymaniu bardzo dobrych przyspieszeń lub prędkości rozwijanych na autostradach. Tryb Eco ogranicza prędkość maksymalną, reguluje przyspieszenie i optymalizuje działanie klimatyzacji, aby pomóc w uzyskaniu maksymalnego dostępnego zasięgu jazdy.

Pojazd posiada również funkcję zaplanowanego wstępnego klimatyzowania (Scheduled Pre-Conditioning), umożliwiającą zaprogramowanie systemu klimatyzacji w taki sposób, aby dostosować temperaturę w kabinie do warunków komfortu termicznego, gdy pojazd jest jeszcze podłączony do ładowarki akumulatora, zapewniając w ten sposób maksymalny zasięg jazdy.

Ładowanie to kolejna kwestia, która została usprawniona w modelu E‑Transit. Pojazd oferuje zarówno możliwość ładowania prądem zmiennym, jak i prądem stałym. Ładowarka pokładowa o mocy 11,3 kW jest w stanie dostarczyć 100% energii w czasie do 8,2 godziny. Korzystając z szybkiej ładowarki prądu stałego mocy do 115 kW, akumulator E‑Transita można doładować od 15 do 80 procent w około 34 minuty.

Na pokładzie samochody możemy znaleźć opcjonalny system Pro Power Onboard. Umożliwi on europejskim Klientom przekształcenie pojazdu w mobilne źródło prądu, dostarczające do 2,3 kW mocy zasilającej narzędzia i inny sprzęt na miejscu pracy, czy w czasie podróży. To pierwsze takie rozwiązanie w branży lekkich pojazdów użytkowych w Europie.

Modem FordPass Connect  zapewnia bezproblemową łączność, aby pomóc Klientom pojazdów użytkowych w zarządzaniu flotą i optymalizowaniu jej wydajności, z szeregiem dedykowanych usług dla pojazdów elektrycznych dostępnych poprzez rozwiązanie Ford Telematics dla flot samochodowych.

E‑Transit dysponuje również systemem komunikacji i rozrywki SYNC 4  dla pojazdów użytkowych, wyposażonym w standardowy, łatwy w obsłudze 12-calowy ekran dotykowy, a także ulepszony system rozpoznawania głosu i dostęp do nawigacji w chmurze. Dzięki bezprzewodowym aktualizacjom SYNC (over-the air), oprogramowanie E‑Transit i system SYNC będą korzystać z najnowszych funkcji w ich najnowszych wersjach.

Na drogach przy włączonej nawigacji operatorzy flot mogą korzystać z zaawansowanych technologii wspomagających kierowcę, w tym z rozpoznawania znaków drogowych i inteligentnego kontrolowania prędkości , które wspólnie identyfikują obowiązujące ograniczenia prędkości i pozwalają zarządcom flot na ustalanie dopuszczalnej prędkości ich pojazdów.

Dodatkowo E‑Transit posiada szereg dostępnych rozwiązań, które mają na celu pomóc klientom flotowym w ograniczeniu roszczeń z tytułu ubezpieczenia od wypadków, spowodowanych przez ich kierowców. Należą do nich system ostrzegania przed kolizją, system informacji o obiektach w martwym polu lusterek wstecznych system ostrzegania i wspomagania przy zmianie pasa ruchu oraz 360-stopniowa kamera z asystentem hamowania przy cofaniu. Wraz z inteligentnym tempomatem adaptacyjnym, funkcje te mogą pomóc w utrzymaniu wysokich standardów bezpieczeństwa floty i w zmniejszaniu ryzyka wypadków.

Akumulator E‑Transit, zaprojektowany z bezkompromisowym naciskiem na pojemność przestrzeni ładunkowej, znajduje się pod podłogą, nie ograniczając 15.1 metra sześciennego przestrzeni ładunkowej.  Jest to taka sama pojemność przestrzeni jak w modelu z silnikiem wysokoprężnym oraz napędem na tylne koła.

Inżynierowie Forda przeprojektowali układ napędowy i tylne zawieszenie, optymalizując przestrzeń ładunkową i tworząc wytrzymały układ tylnego zawieszenia ze skośnymi wahaczami wleczonymi, który umożliwia lepszą precyzję kierowania, a także lepszy kontakt kół z nawierzchnią, zarówno w czasie jazdy z pełnym obciążeniem, jak i bez niego. 

E‑Transit w wersji europejskiej osiąga ładowność do 1 616 kg dla furgonu i do 1 967 kg dla podwozi z kabiną.  Silnik elektryczny ma moc maksymalną 198 kW (269 KM) i maksymalny moment obrotowy 430 Nm. To bez wątpienia najpotężniejszy silnik dostępny w jakimkolwiek w pełni elektrycznym samochodzie dostawczym sprzedawanym w Europie. Układ napędu na tylne koła zapewnia doskonałą trakcję przy dużym obciążeniu pojazdu.

W Europie Ford będzie oferował szeroki wybór 25 konfiguracji E‑Transit, z furgonem, furgonem z podwójną kabiną i z kabiną na niezabudowanym podwoziu, a do tego wiele opcji długości i wysokości dachu oraz szereg opcji masy całkowitej pojazdu, do 4,25 tony włącznie, aby sprostać różnorodnym potrzebom klientów.

Firma będzie produkowała E‑Transity dla europejskich klientów w fabryce Ford Otosan Kocaeli w Turcji na dedykowanej linii obok wielokrotnie nagradzanego modelu Transit Custom Plug-In Hybrid. Pojazdy dla klientów z Ameryki Północnej będą produkowane w Kansas City Assembly Plant w Claycomo w stanie Missouri.