Fiat Tipo Sedan to bez wątpienia jeden z hitów sprzedażowych ostatnich lat. Praktyczność modelu oraz jego atrakcyjna cena powodują, że w swojej klasie nie ma sobie równych.

Fiat Tipo Sedan
Fiat Tipo Sedan

1.0 100 KM?

Testowany egzemplarz Fiata Tipo Sedan posiada jednostkę benzynową 1.0 o mocy 100 KM. Warto podkreślić, że silnik ten powstaje w całości w Polsce w FCA Power Train w Bielsku-Białej. Wyposażony jest w bezpośredni wtrysk paliwa, układ Multiair III (zoptymalizowane elektrohydrauliczne sterowanie zaworami) i filtr cząstek stałych. Połączona z litrowym sercem pięciobiegowa skrzynia manualna została tak zmodyfikowana i zestopniowana aby na autostradzie utrzymując silnik powyżej 3 200 obr./min i przy prędkości ok. 130 km/h zapewnić wyższy komfort jazdy.

Wnętrze Fiata Tipo
Wnętrze Fiata Tipo

Wewnątrz mamy do czynienia ze słowem “praktyczność”. Wszystko co znajdziemy na pokładzie Tipo jest potrzebne aby bezpiecznie i komfortowo przemieszczać się z punktu A do B. Fakt. Jakość materiałów nie stoi na równi z tym co reprezentują auta premium ale wszystko jest solidne i trwałe. Przyciski na desce rozdzielczej oraz kierownicy są duże i łatwo w nie trafić podczas jazdy a sama obsługa i ich rozmieszczenie zapamiętujemy po chwili od zajęcia miejsca wewnątrz. Ekran z systemem Uconnect umiejscowiony na górze deski jest matowy co wpływa korzystnie na spoglądanie na niego podczas mocnego słońca.

Jak jeździ Fiat Tipo?

Samochód prowadzi się bardzo pewnie. Podczas całego testu spalanie oscylowało w granicach między 7 a 9l/ 100 km. Trzeba brać pod uwagę, że to była jedna z pierwszych jazd egzemplarza testowego. Znaczy to tyle, że w czasie sumaryczne spalanie ulegnie obniżeniu do granic między 6 a 7l/100 km. Rozpędzanie samochodu nie stanowi większego problemu. Skrzynia manualna z pięcioma przełożeniami radzi sobie nadzwyczaj dobrze podczas uzyskiwania wyższych prędkości (powyżej 100 km/h). Aktywowanie trybu City podczas jazdy po mieście umożliwia nam łatwiejsze manewrowanie w ciasnych miejscach. Kierownica porusza się wtedy wyjątkowo lekko (obracanie nią jednym palcem nie stanowi problemu).

Fiat Tipo Nadwozie Sedan
Tipo w nadwoziu sedan

Ceny Fiata Tipo Sedan

Testowany egzemplarz został skonfigurowany według katalogu na kwotę 64 800 PLN. Cennik nadwozia sedan startuje od kwoty 54 400 PLN. W tej cenie otrzymujemy wersję wyposażenie Classic w połączeniu z silnikiem benzynowym 1.4 95 KM. W gamie jednostek napędowych mamy do czynienia silnikami benzynowymi oraz diesla. Najwyższa wersja wyposażenia to wersja Life. Tutaj cena zaczyna się od kwoty 70 500 PLN w przypadku wersji z silnikiem benzynowy. Jednostka wysokoprężna w wersji Life to koszt 81 900 PLN. Egzemplarz testowy pochodzi z parku aut demonstracyjnych salonu Fiat, Alfa Romeo, Fiat Professional, Jeep w Gdyni.

Linia Boczna Fiata Tipo
Fiat Tipo 1.0 100 KM

Tipo Cross

Wraz z pojawieniem się nowego Tipo wprowadzono nową wersję wyposażenia, a tak naprawdę nowy rodzaj nadwozia. Nowy crossover w wykonaniu marki Fiat, to nie jest żaden chwyt marketingowy. Ten samochodów faktycznie jest podniesiony i to o aż 4 cm! Dodajmy do tego dodatkowe, plastikowe osłony dookoła całego samochodu i Tipo Cross staje się bardziej wszechstronne niż wcześniej.

Czego możemy spodziewać się po tej wersji od strony praktycznej? Po raz kolejny trzeba podkreślić uniwersalność samochodu. Podwyższone zawieszenie nie wpływa na pewność prowadzenia, choć faktycznie czujemy, że jesteśmy wyżej nad asfaltem. Bez obaw, prowadzenie pozostało bez zmian. Jeżeli poddamy analizie komfort i resorowanie nierówności, to jest wręcz lepiej niż w standardowych wersjach. Tipo Cross jest zwyczajnie wygodniejszy. Nie obserwujemy zmian w spalaniu pomiędzy tymi dwiema wersjami nadwozia.

Fiat Tipo Cross tył
Fiat Tipo Cross tył

UMÓW SIĘ NA JAZDĘ PRÓBNĄ NOWYM FIATEM TIPO

    Ceny wersji Cross

    Nieuniknione przy tylu zmianach są zmiany w cenniku, ale nie ma się czego bać. Przede wszystkim, w tej wersji nie ma wolnossącego silnika 1.4. Obecnie ceny zaczynają się od 76 200 PLN, co stanowi różnicę 8 000 PLN względem Tipo w klasycznej wersji. W zamian, poza niepowtarzalnym wyglądem otrzymujemy w standardzie:

    Nowy Fiat Tipo Cross przód
    Nowy Fiat Tipo Cross przód
    • Światła dzienne w technologii LED
    • Światła tylne w technologii LED
    • Trzeci tylny zagłówek
    • Elektrycznie sterowane szyby tylne
    • Kierownica i gałka dźwigni zmiany biegów pokryte skórą
    • Osłona przeciwsłoneczna kierowcy z lusterkiem
    • Funkcja Android Auto / Apple Car Play
    Fiat Tipo