Historia powstania jednego z największych amerykańskich przedsiębiorstw, Ford Motor Company, została zapoczątkowana przez wielkiego wizjonera, Henry’ego Forda. Urodził się w Springwell Township w hrabstwie Wayne 30 lipca 1863 roku. Dorastał na dość bogatej farmie rodzinnej, spędzając dnie w małej szkółce i pomagając na farmie w drobnych pracach. Zaledwie jako 15-letni chłopiec w 1878 roku skonstruował swój pierwszy silnik parowy.

Narodziny Marki

W 1879 roku opuścił dom i wyjechał do pobliskiego Detroit, by podjąć pracę jako czeladnik u maszynisty, gdzie przepracował trzy lata, po czym wrócił do Dearborn. Przez następne kilka lat czas pochłaniało Henry’emu obsługiwanie i naprawa silników parowych, a okazjonalnie znajdował dorywcze zajęcie w fabryce w Detroit. Zajmował się też konserwacją i przeglądem maszyn na rodzinnej farmie. W 1888 roku ożenił się z Clarą Bryant i utrzymywał swoją nową rodzinę, prowadząc tartak.

W 1891 roku Ford został inżynierem w Edison Illuminating Company w Detroit. Awans na stanowisko głównego inżyniera dał mu wystarczająco dużo wolnego czasu i pieniędzy, by poświęcić wiele uwagi swoim prywatnym doświadczeniom z silnikiem spalinowym.

Henry pragnął produkować jak największą liczbę samochodów, o jak najprostszej konstrukcji i najniższym możliwym kosztem. Za cel obrał sobie również „dać światu koła” i produkować dostępne cenowo auta dla szerokiej grupy odbiorców. By to zrealizować musiał zdecydowanie poprawić produktywność. Pracowników w zakładach w Detroit rozmieszczono przy specjalnych stanowiskach, a do podwozia auta przymocowano gruba linię. Następnie przeciągano podwozie wzdłuż linii prostej , zatrzymując przy kolejnych stanowiskach monterskich.

Rozwój firmy

Początki Ford Motor Company nie należały do łatwych. Zatrudnionych było zaledwie 10 osób, a tak niewielka liczba pracowników była w stanie wyprodukować jedynie kilka aut dziennie. Pierwszym samochodem marki był Model A, sprzedany w lipcu 1903 roku – miesiąc po założeniu firmy.

1903 Ford Model A.

Pierwszym, niezaprzeczalnym hitem sprzedażowym był Model T z roku 1908. Popyt na ten samochód był tak ogromny, że właśnie wtedy Henry wprowadził produkcje taśmową. W blisko 20 lat wyprodukowano prawie 15,5 miliona egzemplarzy tego modelu, które rozdystrybuowano niemal na cały świat. W czasach wielkiego zainteresowania Fordem T, można było go kupić już za 260 dolarów. W 1914 roku samochody marki Ford stanowiły połowę światowej produkcji!

Ford T

Niestety pozycję lidera Ford stracił przez brak modernizacji – produkował tylko jeden model, nie wprowadzał do niego żadnych ulepszeń, a konkurencja rosła w siłę. Nowym numerem jeden zostało General Motors.

Kolejnym sukcesem był Ford V8 z 1931 roku, który zapoczątkował masową produkcję silników (poprzez odlewanie). Warto wspomnieć także Forda Y, zwany potocznie „Eight” – dedykowanego głównie na rynek europejski. Na podstawie tego modelu konstruowane były samochody w Wielkiej Brytanii aż do końca lat 50.

Ford V8
Ford Y

Podczas II wojny światowej, fabryki Forda pochłonęła produkcja militarna – wypuszczono ponad 8,5 tysiąca bombowców, niemal 280 tys. jeepów i blisko 60 tysięcy silników samochodowych.
Po wojnie, w 1947 roku została wznowiona produkcja samochodów osobowych. Do znaczących modeli z tego okresu zaliczyć można Thunderbird (1954) i Edsel (1957) – stworzony na cześć Edsela Forda.

Ford Thunderbird
Ford Edsel

Rok 1964 to narodziny słynnego Forda Mustang, który powstał jako tańsza propozycja drogiego Chevroleta Corvette. Samochód można było nabyć za niespełna 2,5 tysiąca dolarów, dlatego już w pierwszym roku sprzedano aż 417 tysięcy egzemplarzy. Samochód szybko zdobył amerykańskie serca, wystąpił w kilku filmach i grach – stał się swoistą ikoną popkultury. Kultowy Mustang doczekał się sześciu generacji, a najnowsza z nich jest marzeniem nie tylko wielbicieli Forda. Fani tego słynnego auta sportowego są w stanie zapłacić za niego naprawdę spore kwoty. Super Snake’a sprzedano za kwotę 1,3 miliona dolarów!

Pierwszy Ford Mustang

W 1970 roku rusza produkcja jednego z najważniejszych modeli Forda na europejskim rynku – Escorta, zaś w 1976 roku – Fiesty. W 1978 roku łączna produkcja Forda przekroczyła 150 milionów pojazdów, a w 1996 roku 250 mln.

Ford Escort
Ford Fiesta

Do najważniejszych modeli drugiej połowy ubiegłego wieku na rynku amerykańskim należał Ford Taurus (1985 – 2006) oraz pickupy serii F. W 1993 roku debiutował Ford Mondeo, a rok później Edsel – jego odpowiednik na rynku amerykańskim. W 1998 roku w sprzedaży pojawia się Focus, jeden z nielicznych modeli, który trafił i do Europy, i do Stanów Zjednoczonych.

Ford Taurus
Ford Pickup serii F
Ford Mondeo
Ford Focus

Współpraca z innymi markami

Ford współpracował też z innymi producentami motoryzacyjnymi. W 1988 nawiązał spółkę z Nissanem,  zaś w 1991 roku powstała spółka AutoEuropa z Volkswagenem, której owocem są produkowane od 1995 roku vany Galaxy i Sharan.

W 1922 roku Ford kupił założoną pięć lat wcześniej firmę Lincoln Motor Co za 8 mln. dolarów. Samochody marki Lincoln były od początku najbardziej ekskluzywnymi i reprezentatywnymi modelami w gamie Forda, oferowanymi jednak wyłącznie na rynku amerykańskim. Nieco niżej pozycjonowane były za to, ale wyżej niż Fordy, auta marki Mercury. Marka ta została stworzona i wprowadzona na rynek w 1938 roku. Każdy model miał swój odpowiednik wśród modeli Forda, dzielił z nim większość rozwiązań technologicznych. W 1979 roku Ford kupił 25% akcji Mazdy, a w 1996 roku dokupił kolejny pakiet i ma już łącznie 33,5% akcji. W 1987 roku stał się większościowym udziałowcem w firmie Aston Martin (75% akcji), a dwa lata później do grupy Forda dołączył Jaguar za kwotę 2,5 mld. dolarów. Ostatnie dwa lata ubiegłego tysiąclecia to kolejne dwa zakupy – w 1999 roku Volvo (oddziału produkującego auta osobowe) za 6,45 mld USD oraz w 2000 roku marki Land Rover od BMW Group. W 1999 roku założona została Premier Auto Group, w skład której wchodzą Aston Martin, Jaguar, Lincoln i Volvo.
Gorsze wyniki finansowe, słabsza sprzedaż bardziej luksusowych marek, spowodowała, że Ford powoli wycofuje się z niektórych marek. W 2007 roku sprzedany został Aston Martin międzynarodowemu konsorcjum za niecały miliard dolarów, zaś na początku 2008 roku indyjski koncern motoryzacyjny Tata Motors przejął udziały w brytyjskich markach Jaguar oraz Land Rover.

Dziś Ford kojarzy się przede wszystkim z samochodami osobowymi, które zdobyły największą popularność i są najchętniej kupowane.

Najważniejsze daty z historii Marki

1863 – na świat przychodzi Henry Ford
1878 – Henry Ford konstruuje swój pierwszy silnik parowy
1896 – pierwszy prototyp pojazdu
1903 – powstaje Ford Motor Company
1908 – Model T
1913 – wprowadzenie taśmy produkcyjnej
1927 – nowy Model A
1941 – Ford GPW i Ford V8 Business Coupe
1947 – umiera Henry Ford  
1950 – Ford Custom
1955 – Ford Thunderbird
1959 – Ford Anglia 105E
1964 – Ford Mustang
1965 – Ford Transit 
1967 – Ford Escort  
1969 – Ford Capri 
1976 – Ford Fiesta
1985 – Ford Scorpio 
1993 – Ford Mondeo 
1995 – Ford Galaxy
1996 – Ford Ka 
1998 – Ford Focus
2002 – Ford Fusion 
2003 – Ford C-Max
2006 – Ford S-Max 
2008 – Ford Kuga
2012 – Ford B-Max 
2020 – Ford Mach-E