Historia marki rozpoczęła się w  lipcu 1940 roku, kiedy Amerykańskie Siły Zbrojne poinformowały producentów samochodów, że poszukują “lekkiego, zwiadowczego samochodu”, który mógłby zastąpić motocykle i jednocześnie spełniać poniższe wymagania:

  • Ładowność 600 funtów (272 kg)
  • Rozstaw osi poniżej 75 cali (190 cm)
  • Wysokość nie większa niż 91 cm (36 cali)
  • Silnik umożliwiający długotrwałą jazdę w zakresie od 5 do 80 km/h (3 i 50 mil na godzinę)
  • Prostokątny kształt nadwozia
  • Napęd 4×4 i dwustopniowa skrzynka rozdzielcza
  • Składana szyba przednia
  • Trzy oddzielne siedzenia
  • Przyciemniane światła
  • Całkowita masa poniżej 1.300 funtów (590 kg).

Na początku, Willys-Overland i American Bantam Car Manufacturing Company były jedynymi firmami, które wykazały zainteresowanie projektem. Wkrótce dołączył do nich również Ford Motor Company. Wszyscy trzej producenci rozpoczęli rywalizację o uzyskanie lukratywnego zlecenia rządowego i w rekordowym tempie stworzyli prototypy do prób. W wyniku przeprowadzonych testów polowych i weryfikacji prowadzonych przez amerykańskich specjalistów wojskowych wybrano konstrukcję Willysa. Po serii modyfikacji Willys Quad zamienił się w Willysa MA, a następnie w Willysa MB, lecz najczęściej określany był mianem „Jeep”, jak wymawia się litery „GP”, tj. skrótu słów „general purpose”. Na potrzeby armii amerykańskiej Willys-Overland wyprodukował ponad 368 tysięcy pojazdów.

Pierwsze modele Jeep wyprodukowane dla wojska

Po zakończeniu wojny Chrysler zastrzegł sobie znak towarowy „Jeep”, ponieważ planował wprowadzenie samochodów Willys do celów rolniczych w postaci terenowo – użytkowego Universal Jeep’a.

Pierwsze samochody cywilne

Pierwszy „cywilny” Jeep CJ-2A powstał w w oparciu o wersję MB, czerpiąc inspirację z tradycji  wojskowej, ale mając zupełnie inne przeznaczenie. Samochód miał m.in. otwieraną klapę tylną, koło zapasowe umieszczone na boku nadwozia, nowe reflektory i zewnętrzny korek wlewu paliwa, a także inne detale, których nie spotkamy w jego militarnym pierwowzorze. Jeep CJ-2A był produkowany przez cztery lata. Zastąpił go model CJ-3A i nie różnił się on zbyt wiele od poprzednika.

Jeep CJ-2A

Dziewięć lat później ukazał się model CJ-3B, z nową maską i kratą chłodnicy przystosowaną by pomieścić nowy, czterocylindrowy silnik górnozaworowy „Hurricane” typu F-Head. Produkcja tego modelu trwała do roku 1968. W tym samym roku za 60 mln. dolarów firma Willys-Overland została przejęta przez Kaiser Company.

Jeep CJ-3B

Dwa lata później w roku 1955 Kaiser zaprezentowano model CJ-5. Dzięki zmodyfikowaniu silnika, osi i skrzyń biegów oraz polepszonemu komfortowi jazdy auto było pożądanym nabytkiem przez klientelę zainteresowaną autami terenowymi. Model ten był produkowany w latach 1954-1984, najdłużej ze wszystkich pojazdów marki Jeep.

Jeep CJ-5

W roku 1962 w modelu Wagoneer amerykański producent wprowadził pierwszą w pojeździe  automatyczną skrzynię biegów. Model Wagoneer był pierwszym modelem o napędzie 4×4 z niezależnym zawieszeniem kół przednich. W roku 1970 firma Kaiser Company została przejęta przez American Motors Corporation. Pojazdy z napędem 4×4 zdobywały coraz większą popularność. W roku 1978 produkowano 600 sztuk Jeepów dziennie.

Jeep Wagoneer

W roku 1973 zaprezentowano model CJ-7, który był pierwszym tak bardzo radykalnie zmienionym modelem Jeep. Miał on nieznacznie wydłużony rozstaw osi. W 1983 coraz większą popularnością cieszyły się auta z napędem 4×4. Wykorzystał to Jeep wprowadzając model Wrangler.

Jeep CJ-7
Jeep Wrangler

W dniu 5 sierpnia 1987 roku firma American Motors Corporation została przejęta przez Chrysler Corporation. Marka Jeep przeszła do Jeep/Eagle Division nowego właściciela. W 1998 roku Chrysler Corp., wraz z przedsiębiorstwem Daimler-Benz, producentem samochodów marki Mercedes-Benz, tworzą wspólny koncern pod nazwą DaimlerChrysler. W 2007 Daimler odsprzedał amerykańskiemu inwestorowi swoje udziały w firmie za 5,5 miliarda Euro.

W roku 1974, z taśm produkcyjnych zjechał pierwszy model Cherokee (SJ – 1974- 1983). Konstrukcja tego dwudrzwiowego pojazdu terenowego oparta była na modelu Wagoneer, lecz nie oferował on wszystkich najwyższej klasy cech swego poprzednika. W rzeczywistości Cherokee miał przyciągnąć młodsze rzesze klientów niż Wagoneer i został skonstruowany w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie rynku na pojazdy rekreacyjne.

Jeep Cherokee

Kolejny ogromny krokiem milowy na drodze ewolucji SUV-ów marki Jeep nastąpił w momencie wprowadzenia na rynek drugiej generacji Cherokee, co miało miejsce w roku 1984 (XJ – 1984- 2001). Model ten, będący pierwszym SUV-em zbudowanym na platformie samonośnej, stał się przyczynkiem do dalszego zrewolucjonizowania rynku przez markę Jeep oraz stworzenia nowej kategorii kompaktowych SUV-ów.

Jeep Cherokee 2 generacji

Ostatnim krokiem marki Jeep było ponowne odkrycie SUV-a, który stworzono niemalże 45 lat temu. Stało się to za sprawą całkiem nowego modelu Jeep Grand Cherokee, który zadebiutował w roku 1992, ustanawiając nowe standardy, jeśli chodzi o mistrzostwo wykonania i udoskonalenia obecne na rynku dużych SUV-ów klasy Premium. Pojazd ten, stworzony z myślą, aby stać się flagowym modelem marki, był pierwszym SUV-em wyposażonym w wersji standardowej w poduszkę powietrzną kierowcy, a także, jako pierwszy miał w swej ofercie trzy różne systemy napędu na cztery koła. Kolejną ważną cechą był system napędu na cztery koła Quadra- Trac, który automatycznie reagował na warunki drogowe bez konieczności ingerencji ze strony kierowcy.

Jeep Grand Cherokee

W 2003 roku zadebiutował najlepiej wyposażony Jeep historii – Wrangler Rubicon a jego nazwa pochodziła od najtrudniejszego szlaku terenowego. Nowy Jeep został wyposażony w mosty napędowe Dana 44 oraz blokadę mechanizmów różnicowych uruchamianą za pomocą przycisku.

Jeep Wrangler Rubicon


Rok 2004 przyniósł premierę Wranglera Unlimited – czyli Wranglera o wydłużonym rozstawie osi, powiększonym o 330 mm bagażniku i obszerniejszej o 50 mm tylnej przestrzeni na nogi pasażerów. Obok frajdy z jazdy w plenerze, auto dawało poczucie komfortu i wszechstronności.

Jeep Wrangler Unlimited


Innowacje technologiczne stanowią również cechy charakterystyczne modeli Jeepa wypuszczanych na rynek po Grand Cherokee. W rzeczywistości, wraz z pojawieniem się na rynku nowej generacji modelu Jeep Cherokee w roku 2013, marka Jeep, jako pierwsza zastosowała w segmencie średnich SUV-ów system odłączania tylnej osi. System ten redukuje straty energii, gdy nie jest konieczne wykorzystanie trybu 4×4, co ma wpływ na zwiększenie oszczędności zużycia paliwa.

Jeep Gran Cherokee nowej generacji

Nowy Cherokee jest także pierwszym średniej wielkości SUV-em z
9- stopniową automatyczną skrzynią biegów. Rok później te same innowacje technologiczne – system odłączania tylnej osi oraz 9-stopniowa skrzynia biegów – zostały wprowadzone w segmencie małych SUV-ów za sprawą wykorzystania tych rozwiązań w całkiem nowym modelu Jeep Renegade, kompaktowym pojeździe typu SUV stanowiącym debiut marki w segmencie małych SUV-ów.

All-new 2018 Jeep® Wrangler Sahara

Renegade, określany, jako ten, który zmienia „reguły gry”, stanowi pełne odzwierciedlenie wartości nowej „ery Jeepa”.

Jeep Renegade

Najważniejsze daty w historii Jeep:

1940 r. – wygrana przetargu na produkcje samochodów dla wojska
1945 r. – Jeep CJ-2A
1953 r. – Jeep CJ-3B
1955 r. – Jeep CJ-5
1962 r. – Jeep Wagoneer
1970 r. – Kaiser Company zostało przejęte przez American Motors Corporation.
1973 r. – Jeep CJ-7
1983 r. – Jeep Wrangler
1984 r. – Jeep Cherokee
1987 r. – American Motors Corporation zostało przejęte przez Chrysler Corporation
1998 r. – Chysler i Daimler-Benz stworzyli współny koncern „DaimlerChrysler”
2003 r. – Jeep Wrangler Rubicon
2004 r. – Jeep Wrangler Unlimited
2005 r. – Jeep Gran Cherokee
2014r. – Chrysler połączył się z Fiatem, Jeep trafił do włosko-amerykańskiego koncernu Fiat Chrysler Automobiles