Ford Kuga to samochód pozycjonowane w segmencie SUV. Początki istnienia tego modelu to 2008 rok. Wtedy została zaprezentowana pierwsza generacja tego auta.

Na części rynków Europy Zachodniej, Kuga pierwszej generacji zastąpiła oferowanego w limitowanym nakładzie, importowanego ze Stanów Zjednoczonych SUV-a o nazwie Maverick. Od 2019 roku oferowana jest trzecia generacja popularnego modelu Forda.

Wersje wyposażenia

Szeroka gama wersji wyposażenia oraz napędów

Aktualnie, Kuga oferowana w następujących wersjach wyposażenia:

  • Trend
  • Titanium
  • Titanium X
  • ST-Line
  • ST-Line X
  • Vignale

Gama silnikowa składa się z kilku rodzajów napędów. Znajdziemy tutaj standardowe wersje spalinowe oparte na znanych silnikach benzynowych EcoBoost oraz wysokoprężnych EcoBlue. Nowością są napędy hybrydowe.

Pierwszy z nich to tzw. “mild hybrid- miękka hybryda”. W przypadku tej jednostki, 2-litrowy silnik EcoBlue jest wspierany przez 48-woltowy silnik elektryczny, który pełni wyłącznie funkcję wspomagającą.

Kolejny napęd to Full Hybrid. 2.5 litrowy silnik benzynowy Duratec jest połączony z akumulatorem elektrycznym. Podobnie jak w wersji “mild hybrid”, energia potrzebna do naładowania akumulatora jest pobierana podczas procesu hamowania. Ten rodzaj napędu umożliwia pokonywanie krótkich dystansów przy użyciu samej energii elektrycznej.

Na samym szczycie znajduje się napęd Plug-in Hybrid. 2.5 litrowy silnik benzynowy jest sprzężony z silnikiem elektrycznym. Akumulator elektryczny można ładować w domu lub na publicznych stacjach ładowania. Przy pełnym naładowaniu baterii, Ford Kuga PHEV może przejechać do 56 km przy użyciu samej energii elektrycznej. Przy pracy obu układów (silnik benzynowy i elektryczny) całkowity zasięg to aż 748 km.

Napęd Plug-in Hybrid

Dane techniczne kontra rzeczywistość

Testowany egzemplarz w napędzie Plug-in Hybrid to najlepszy wybór pod kątem osiągów oraz ekologii. 2.5 litrowy napęd składa się z dwóch elementów. Pierwszy to czterocylindrowy wolnossący silnik benzynowy o mocy 152 KM. Druga składowa napędu to 102- konny silnik elektryczny zasilany za pomocą litowo-jonowego akumulatora 14,4 kWh. Moc? Łącznie 225 KM przenoszone na przednią oś za pośrednictwem bezstopniowej skrzyni.

Współpraca obu układów pozytywnie zaskakuje. Dzięki zastosowanej skrzyni eCVT, mocniejsze naciśnięcie pedału przyśpieszenia powoduje błyskawiczną reakcję ze strony auta bez wyraźnego i denerwującego wycia niczym w skuterze. Warto podkreślić fakt że w trybie elektrycznym możemy poruszać się do prędkości 130 km/h. Co ważniejsze, przy wyborze trybu jazdy EV (tryb bezemisyjny) samochód zawsze, ale to zawsze będzie poruszał się tylko i wyłacznie na prądzie. Mając zasięg baterii na powiedzmy ok. 5 km, samochód przy pełnym wciśnięciu pedału przyspieszenia nadal zostanie w trybie jazdy bezemisyjnej.

Tryby jazdy

W pełni naładowany akumulator pozwala na przejechanie ok 52-55 km w trybie bezemisyjnym. W trakcie naszego testu i jeździe głównie po mieście używany był tryb jazdy elektrycznej. Dodatkowo napęd jest wyposażony w trzy inne tryby. Oprócz jazdy elektrycznej mamy do dyspozycji tryby: EV Auto (napęd hybrydowy), EV Later (oszczędzanie energii elektrycznej do późniejszego wykorzystania) oraz EV Charge (ładowanie silnika elektrycznego przy pomocy silnika spalinowego).

Podczas testu użytkowanie Forda Kuga w trybie EV Charge spalanie samochodu oscylowało w granicach 7-8 l/ 100 km. Jest to wynik godny podkreślenia, biorąc pod uwagę że samochód wykorzystywał napęd spalinowy do ładowania zespołu elektrycznego oraz do standardowej jazdy. Masa własna Forda Kuga w wersji Plug-in Hybrid to 1 769 kg. Co dzieje się po rozładowaniu całej baterii? Wciąż możemy się przemieszczać w trybie hybrydowym. Przy stałych prędkościach lub w korku, auto porusza się w trybie elektrycznym.

Oczywiste jest to, że Kuga PHEV jest cięższa od swoich czysto spalinowanych wersji, ale czy czujemy to podczas jazdy? Nie. Dodatkowe kilogramy w żadnym stopniu nie rzutują na pewność i przyjemność prowadzenia.

Wymiary

Większa, dłuższa i chudsza

Nowa Kuga jest o 44 mm szersza, 89 mm dłuższa, a rozstaw osi zyskał 20 mm. Dzięki tym zmianom ten wszechstronny SUV jest jeszcze bardziej przestronny i jeszcze bardziej rodzinny. Nowe technologie to także to, czego nie widać z zewnątrz. Zmieniona platforma pojazdu pozwoliła na odchudzenie samochodu aż o 90 kg. Płyta podłogowa bazująca na czwartej generacji Forda Focus stała się bazą dla najnowszej generacji popularnego SUVa.

Nowe systemy bezpieczeństwa

Chcąc zagwarantować najwyższy poziom komfortu i bezpieczeństwa Kuga zyskała nowe systemy. Wśród nich są m.in.: Asystent pasa ruchu, Adaptacyjny tempomat, adaptacyjne reflektory z czujnikiem wykrywającym nadjeżdżające pojazdy i „wycinaniem” wiązki światła, Active Park Assist 2. Samochód sam wykona manewr parkowania równoległego oraz prostopadłego, a także wyjedzie z miejsca parkingowego, sterując przyspieszeniem, hamowaniem i zmianą biegów (dotyczy tylko wersji z automatyczną skrzynią biegów).

Ponadto w Fordzie Kuga znajdziemy także system weryfikujący czy nie jedziemy „pod prąd”. Absolutną nowością w tym modelu jest wirtualny kokpit Head-Up Display. Jest to wyświetlacz o przekątnej 12,3 cala, na którym znajdują się zegary oraz informacje o wszystkich systemach pracujących na pokładzie samochodu.

Paleta lakierów składa się z 12 kolorów. 10 lakierów metalizowanych: Moondust Silver, Magnetic Grey, Sedona Orange, White Platinum, Agate Black, Chrome Blue, Diffused Silver, Solar Silver, Lucid Red oraz Blue Panther oraz 2 niemetalizowane: Blazer Blue oraz Frozen White.

Ceny nowego Forda Kuga

Wersje spalinowe oraz hybrydy

Ceny nowego Forda Kuga rozpoczynają się od kwoty 104 900 PLN brutto. W tej kwocie otrzymujemy samochód w wersji wyposażenia Trend z silnikiem benzynowym 1.5 EcoBoost o mocy 120 KM. Wersja Vignale z najmocniejszą jednostką benzynową 1.5 o mocy 150 KM kosztuje 146 300 PLN brutto. Samochód z napędem Plug-in Hybrid w najbogatszej wersji Vignale to koszt 193 420 PLN brutto. Warto zaznaczyć, że w ofercie z autem dostępny jest pakiet korzyści o wartości do 23 530 PLN. W tej sumie otrzymujemy: pakiety wyposażenia dodatkowego, 5 lat ochrony gwarancyjnej i Ford Protect oraz promocyjne ubezpieczenie już od 2,3%  w programie Ford Ubezpieczenia.