Czwarta generacja Forda Focus została pokazana w 2018 roku. W tamtym czasie bez wątpienia był to “kamień milowy” dla całej marki. Nowa platforma podłogowa C2, system Ford Co-Pilot360, na który składa się wiele rozwiązań zwiększających poziom ochrony, poprawiających prowadzenie pojazdu. To między innymi adaptacyjny tempomat ACC z funkcją Stop & Go lub system reflektorów adaptacyjnych z oświetlaniem przewidywanego toru jazdy i doświetlaniem zakrętów. Focus czwartej generacji to pierwszy model dostępny w Europie z wyświetlaczem przeziernym Head-up Display.

Jazda autonomiczna

Nowy Ford Focus to model, który został zbudowany od podstaw. Celem dla niego było zastosowanie innowacyjnych systemów bezpieczeństwa. Tak też w istocie się stało.

Adaptacyjny tempomat może zatrzymać pojazd i samodzielnie ruszyć, gdy postój nie przekroczy zaplanowanych trzech sekund. Tutaj mamy do czynienia ze wstępem do jazdy autonomicznej. Ciekawostką jest także system autonomicznego parkowania, który wykona za kierowcę niezbędne manewry,  pod warunkiem że Focus  jest wyposażony w automatyczną skrzynię biegów. Wtedy kierowca jest “zwolniony” z operowania pedałem przyśpieszenia oraz hamulca.

Ford Focus EcoBlue
Ford Focus Connected

Jazda testowa

Testowany egzemplarz to wersja Connected napędzana silnikiem 1.5 EcoBlue o mocy 120 KM. Jednostka ta sprzężona jest z sześciobiegową skrzynią manualną. Kultura pracy jest na wysokim poziomie. Podczas spokojnej jazdy praktycznie nie słychać tego co dzieje się pod maską. Wyjątkowa cisza oraz brak niepożądanych odgłosów skrzypiących elementów w kabinie to kolejne argumenty za tym, że czwarta generacja Forda Focus wyznacza trendy w segmencie C.

Wnętrze Forda Focus Connected
Wnętrze Forda Focus Connected

Komfortowe zawieszenie połączone z układem kierowniczym sprawiają, że mamy pełną kontrolę nad tym gdzie i w jaki sposób chcemy jechać. Skrzynia manualna pracuje bez zarzutu. Biegi wchodzą gładko i pewnie. Dużym atutem jest ilość miejsca wewnątrz kabiny. Szczególnie na tylnej kanapie, gdzie jest go całkiem sporo (zdecydowana poprawa względem poprzedniej generacji), zarówno na wysokości kolan jak i nad głowami podróżnych (trzeba podkreślić tutaj opadającą linię dachu).

Linia boczna Forda Focus
Linia boczna

Warto odnotować również symboliczny tunel środkowy, dzięki czemu trzecia osoba na kanapie nie będzie miała problemu z ułożeniem stóp. Spalanie podczas całego testu oscylowało w granicach 7,0 l/100 km. Jest to wynik pochodzący z jazdy po mieście i trasach szybkiego ruchu, gdzie czasem konieczny był manewr wyprzedzania. Poza obszarem miejskim możemy spodziewać się wyniku 5,0 l/100 km.

Ceny Forda Focus

Ceny nowego Forda Focus zaczynają się od 72 800 zł brutto. W tej kwocie otrzymujemy nadwozie hatchback z wersji podstawowej Trend w połączeniu z manualem oraz silnikiem 1.0 EcoBoost 100 KM. Silnik EcoBlue rozpoczyna się w cenniku od 84 900 zł brutto. Nadwozie kombi to dopłata na poziomie 4 000 zł brutto (wersje Trend, Connected oraz ST-Line) lub 5 300 zł brutto (wyposażenie Titanium X, ST-Line X, Active X). Testowany egzemplarz został wyceniony na kwotę 113 150 zł brutto.

Ford Focus Connected
Ford Focus 1.5 EcoBlue Connected