Jednym z głównych czynników determinujących zakup samochodu z napędem w pełni elektrycznym jest jego zasięg. Zależnie od tego jaką dziennie pokonujemy ilość kilometrów, od tego zależy dalsza decyzja zakupowa. Razem z redakcją Moto3m sprawdziliśmy realny zasięg Forda Mustang Mach-E na trasie Gdynia-Kołobrzeg-Gdynia.

Założenia testu zasięgu Ford Mustang Mach-E

Samochód, którym przeprowadziliśmy test zasięgu to Ford Mustang Mach-E w wersji RWD (napęd na tylną oś) z tzw. „dużą baterią” legitymującą się pojemnością 98,8 kWh. Według normy WLTP, deklarowany maksymalny zasięg na jednym ładowaniu wynosi 610 km.

Według danych na papierze, trasa powinna zostać pokonana bez trudu na jednym, pełnym ładowaniu baterii . Droga jaką planowaliśmy pokonać to trasa w jedną stroną o długości ok. 220 km. Licząc według zasad matematyki, prądu powinno zostać z dużym zapasem na jeszcze ponad 150 km.

Rozpoczęcie testu zasięgu Ford Mustang Mach-E

Trasę rozpoczęliśmy o godzinie 10:00 z salonu przy ul. Owsianej 13. Samochód był naładowany w 100%. Kolejnym założeniem było korzystanie z ekranu multimedialnego, radia oraz ładowarki indukcyjnej. Stosowaliśmy się do ograniczeń prędkości na drodze, a także zasad ruchu drogowego.

Zasięg Forda Mustang Mach-E na początkowym etapie jazdy oscylował w granicach 372 km. Widać, że poprzednie jazdy próbne wykorzystywały pełną moc samochodu.

Rozpoczęliśmy podróż.

Pierwsze 90 km pokonaliśmy w sposób spokojny. Korzystaliśmy także ze sterowania samochodem przy pomocy tylko jednego pedału przyśpieszenia. Dzięki temu samochód w maksymalnym stopniu sam starał się odzyskiwać jak najwięcej energii podczas hamowania. Strategia ta okazała się skuteczna, ponieważ zasięg zamiast spaść, wzrósł do ponad 390 km. Wyglądało to bardzo optymistycznie.

Test zasięgu Ford Mustang Mach-E fot. Moto3m.pl
Test zasięgu Ford Mustang Mach-E fot. Moto3m.pl

Ponad połowa testu zasięgu Forda Mustang Mach-E

150 kilometrów trasy za nami. Był to moment w którym dopiero centralny wyświetlacz przed kierowcą pokazał taki sam zasięg jak w momencie startu naszego testu. Utrzymując ten sam styl jazdy do końca pierwszego odcinka i całą drogę powrotną mogliśmy być spokojni o powodzenie doświadczenia.

90 km do Kołobrzegu fot. Moto3m.pl
90 km do Kołobrzegu fot. Moto3m.pl

Co ciekawe, centralny ekran pokazywał, że zużycie baterii na poziomie 94% zostaje wykorzystane typowo do jazdy. Korzystanie z radia oraz warunki atmosferyczne mają marginalny wpływ na zużycie baterii. W przypadku wykorzystywania systemów wpływających na komfort jazdy, zasięg momentalnie potrafił spaść o 40-50 km. Do Kołobrzegu dotarliśmy w okolicach godziny 14:00.

Zużycie energii fot. Moto3m.pl
Zużycie energii fot. Moto3m.pl

Zasięg Forda Mustang Mach-E w drodze powrotnej

W okolicach godziny 16:00 rozpoczęliśmy drugą fazę testu zasięgu Forda Mustang Mach-E. Trasa przebiegała w takim samym tempie jazdy jak droga z Gdyni do Kołobrzegu. Każdy pokonany odcinek drogi utwierdzał nas w przekonaniu, że zasięg Forda Mustang Mach-E RWD z dużą baterią podawany przez producenta (610 km) jest możliwy do osiągnięcia. Wymaga to przede wszystkim wprawy, a także nauki w prowadzeniu samochodu elektrycznego.

Zakończenie testu długodystansowego fot. Moto3m.pl
Zakończenie testu długodystansowego fot. Moto3m.pl

Finalnie zasięg na koniec trasy jaki pozostał w samochodzie testowym to 106 km i 22% baterii. Cel został zrealizowany. Udało się pokonać trasę ok. 440 km przy jednym, pełnym ładowaniu samochodu. Sumarycznie samochód byłby w stanie pokonać dystans na poziomie 550 km. Średnie zużycie energii podczas jazdy oscylowało w granicach 14-16 kWh/100 km.

Podkreślamy.

Przemieszczaliśmy się zgodnie z obowiązującymi ograniczeniami prędkości nie będąc tzw. „zawalidrogami”

Zasięg jaki pozostał na koniec trasy Gdynia-Kołobrzeg-Gdynia fot.Moto3m.pl
Zasięg jaki pozostał na koniec trasy Gdynia-Kołobrzeg-Gdynia fot.Moto3m.pl

Wrażenia z jazdy

Jazda samochodem elektrycznym znacząco różni się od podróżowania pojazdem z napędem spalinowym. Cisza i płynność w przemieszczaniu się są nieporównywalnie lepsze niż w „normalnych” autach. Warto wspomnieć o momencie obrotowym. Jest on dostępny od zera. Aby wydłużyć zasięg warto pamiętać o wykorzystywaniu systemów wpływających na komfort jazdy z rozwagą. W tym przypadku, trasę do Kołobrzegu udałoby się pokonać, ale musielibyśmy dokonać ładowania na miejscu w celu zapewnienia odpowiedniej ilości energii na powrót.

Śmiało możemy stwierdzić, że obecna technologia samochodów elektrycznych zmierza w bardzo dobrym kierunku. Technologia wykorzystywana w Fordzie Mustang Mach-E pokazuje, że pojazdy z napędem w 100% elektrycznym są w stanie pokonywać dystans ponad 500 km na jednym ładowaniu.

ZAPISZ SIĘ NA JAZDĘ PRÓBNĄ FORDEM MUSTANG MACH-E


    Odwiedź grupę Ford Mustang Mach-E Polska
    https://www.facebook.com/groups/machepolska

    Więcej o Fordzie Mustang Mach-E przeczytasz TUTAJ