Marka Ford stawia sobie za cel, aby do połowy 2026 roku cała gama oferowanych samochodów osobowych w Europie była zdolna do poruszania się z zerową emisją spalin. Chodzi tu o napędy w pełni elektryczne oraz hybrydowe typu plug-in. Natomiast do 2030 roku w planach jest przejście w całości na napęd tylko elektryczny. Pierwszym zelektryfikowanym użytkowym pojazdem w Europie jest Ford Tourneo Custom PHEV.

Ford Tourneo Custom PHEV
Ford Tourneo Custom PHEV

Przyszłość samochodów użytkowych

Rynek samochodów dostawczych oraz ich osobowych odpowiedników także doczekał się elektryfikacji. Hybryda typu plug-in zbudowana na bazie wersji Custom to nie tylko dostawczy Transit, lecz także 8-osobowe Tourneo. W tej postaci auto oferuje użytkownikom luksusowo wykończoną kabinę z układem tylnych foteli, które możemy skonfigurować aby były ustawiane w formacie konferencyjnym face-to-face.

Ford Tourneo Custom PHEV - widok z tyłu
Spójna bryła Forda Tourneo Custom

Testowany egzemplarz to wersja Titanium. Po otwarciu drzwi, naszą uwagę przykuwa jasna tapicerka. Miły akcent, który automatycznie tworzy atmosferę „luksusu i prestiżu” w środku. Jasne wykończenie występuje także na elementach deski rozdzielczej. Radio oraz panel sterowania klimatyzacją to dobrze znane elementy z innych modeli Forda. Każdy po chwili odnajdzie się w tym wnętrzu.

Kolejnym miłym zaskoczeniem są zegary. Są w całości analogowe poza centralnym komputerem pokładowym. Ciekawostką jest znajdująca się obok wskaźnika poziomu paliwa, informacja odnośnie poziomu naładowania baterii. Gniazdo do ładowania znajdziemy z przodu pod lampą na zderzaku.

Jazda testowa

W wersji Plug-in Hybrid, Custom nadal jest świetnym samochodem dostawczym lub modelem osobowym. Bardzo dużym plusem jest możliwość podróżowania na samym prądzie (przy pełnej baterii możemy osiągnąć zasięg ok. 50 km na samym prądzie), a gdy sytuacja tego wymaga możemy skorzystać z jednostki spalinowej EcoBoost. Jedynym mankamentem tego rozwiązania może być hałas związany z pracą silnika benzynowego. Różnice w porównaniu do konwencjonalnego napędu są spore. Przede wszystkim w wypadku wersji PHEV mamy 1-biegową skrzynię

Zawieszenie testowanej wersji Tourneo nie budzi żadnych zastrzeżeń. Tak jak w środku mamy do czynienia z bardzo komfortowym wnętrzem, pokrywa się to z tym jak auto pokonuje wszelkiego rodzaju nierówności. Bardzo wygodne siedzenia wpływają w pozytywny sposób na odczucia z jazdy.

Ford Tourneo Custom PHEV - widok z boku
Sylwetka Forda Tourneo Custom

Ceny Tourneo Custom PHEV

Cennik Forda Tourneo Custom otwiera kwota 143 560 PLN. W tej kwocie otrzymujemy wyposażenie Trend z silnikiem wysokoprężnym 2.0 EcoBlue o mocy 130 KM z manualną skrzynią biegów. Najbogatsza wersja wyposażenia Active, zestrojona z najmocniejszym w gamie silnikiem 2.0 EcoBlue 185 KM to wydatek 182 684 PLN. Wersja z napędem Plug-in Hybrid w wersji wyposażenia Titanium (jedyna dostępna wersja z tym napędem) to kwota 235 434 PLN.

Ford Tourneo Custom Plug-in Hybrid
Ford Tourneo Custom Plug-in Hybrid